Nyhetsarkiv
Personer över 65 och riskgrupper får en femte dos vaccin mot covid-19
24 maj 2022
Pandemin med covid-19 är inte över.
Vi ska vara beredda på att covid-19
kan börja sprida sig mer under hösten och vintern.
Det säger Folkhälsomyndigheten.
Därför ska personer som är 65 år eller äldre
ta en femte dos vaccin mot covid-19 i höst.
Även personer som är mellan 18 och 64 år och är i en riskgrupp
ska ta en femte dos.
För personer mellan 18 och 64 år som inte är i riskgrupp
räcker tre doser.
Men de som vill ta en fjärde dos kan göra det.
För barn som är mellan 12 och 17 år räcker två doser.
Det här gäller från den 1 september.
Du kan läsa vilka grupper som är riskgrupper
på Folkhälsomyndighetens webblats.
Personer över 65 år
får en fjärde dos vaccin mot covid-19
4 april 2022
Folkhälsomyndigheten säger att personer som är 65 år och äldre
ska få en fjärde dos vaccin mot covid-19.
Tidigare har bara personer som bor på äldreboende eller har hemtjänst
fått en fjärde dos vaccin mot covid-19.
Men nu får också alla som är 65 år och äldre en fjärde dos vaccin.
Även personer som är 18–64 år och har dåligt immunförsvar
kan få en fjärde dos vaccin.
Det ska ha gått mer än fyra månader efter den tredje dosen vaccin.
För personer med dåligt immunförsvar ska det ha gått tre månader.
Vaccinet skyddar inte lika bra när det har gått en tid efter en dos.
Därför är det bra att få en dos till.
De som får en fjärde dos vaccin nu
kommer antagligen att få en dos till i höst.
Covid-19 sprids fortfarande i Sverige,
och den ökar i en del länder i Europa.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats
(sidan är inte på lättläst svenska)
Från 1 april kan man resa till Sverige från alla länder
25 mars 2022
Från 1 april 2022 kan man resa till Sverige från alla länder.
Det betyder att
från 1 april behöver ingen person som reser till Sverige visa covidbevis.
Personer i riskgrupp ska få en fjärde dos vaccin
14 februari 2022
Folkhälsomyndigheten vill att personer
som riskerar att bli väldigt sjuka av covid-19
ska få en fjärde dos vaccin.
Det är störst risk för äldre personer att bli sjuka,
och den senaste tiden har covid-19 spridit sig mer bland dem.
Men vaccin skyddar mot att bli allvarligt sjuk eller dö av covid-19.
Därför ska nu de här personerna få en fjärde dos vaccin mot covid-19:
• Personer som bor på äldreboende.
• Personer som har hemtjänst eller hemsjukvård.
• Personer som är 80 år och äldre.
De kan få den fjärde dosen fyra månader efter den tredje dosen.
Personer som får vaccinet Comirnaty från Pfizer/Biontech som sin fjärde dos
får en hel dos,
men de som får Modernas vaccin Spikevax får en halv dos.
Arbetet med att vaccinera de här personerna börjar 21 februari.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats
(sidan är inte på lättläst svenska)
Nu får man resa in i Sverige från andra länder i Europa
2022-02-07
Personer som reste till Sverige från länder i Europa
var förut tvungna att visa covidbevis.
Från 9 februari behövs det inte längre.
Det beror på att det nu inte är lika farligt att smitta med covid-19.
De som reser från länder utanför Europa
ska fortfarande visa covidbevis för att få resa in i Sverige.
Det gäller till 31 mars.
Folkhälsomyndigheten tar bort många regler om covid-19
2022-02-04
Från 9 februari kommer det inte längre att finnas
så många regler om hur man ska göra
för att inte sprida covid-19.
Många personer är nu vaccinerade mot covid-19.
Och den nya varianten av viruset, som heter omikron,
är inte lika farlig som den första.
Det har gjort att det är lite lugnare för personalen i sjukvården.
Därför behöver det inte finnas lika många regler
om hur man ska göra för att inte sprida covid-19.
Så Folkhälsomyndigheten har tagit bort många regler.
De här reglerna försvinner 9 februari:
- Det får inte vara så många personer på teatrar, mässor, fester och liknande ställen där det brukar vara många människor.
- Restauranger och kaféer måste stänga klockan 23. Det får inte vara så många personer där, och det ska vara avstånd mellan varje sällskap.
- Man ska ha munskydd på buss, tunnelbana, spårvagn när det är många som åker.
- Alla som kan ska arbeta hemifrån.
- Man ska inte arrangera stora tävlingar och läger inomhus.
- På skolor för vuxna ska en del av undervisningen vara på distans.
De här reglerna finns kvar efter 9 februari:
Alla personer som är över 12 år ska vaccinera sig mot covid-19.
Om du har feber, ont i halsen eller har andra symtom som kan bero på covid-19, ska du stanna hemma och bara träffa personer som du bor tillsammans med.
Om du inte har vaccinerat dig ska du inte vara där det är mycket människor.
Inom sjukvården och äldreomsorgen ska man göra allt som går för att inte sprida covid-19.
Läs Folkhälsomyndighetens nyhet (sidan är inte på lättläst svenska)