Vaccin och covidbevis

LÄTTLÄST SVENSKA. Du som bor i Sverige kan vaccinera dig gratis mot covid-19. Du behöver inte vara svensk medborgare för att få vaccinera dig. På denna sida hittar du både information om att vaccinera dig och om covidbevis. Vi uppdaterar denna sida oftast en gång i veckan.
Uppdaterades

(F5)

Boka tid för att vaccinera dig

Att vaccinera sig är det mest effektiva sättet
att inte bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19.
Att vi vaccinerar oss hjälper också till att inte sprida covid-19.
Du som har haft covid-19 ska också vaccinera dig
och ta påfyllnadsdoser.

Om du har haft covid-19 har du fått ett skydd mot sjukdomen,
men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar.
Vaccin ger mer skydd än sjukdomen covid-19.

Det är regionerna som ansvarar för att vaccinera mot covid-19.
På 1177.se finns det information om hur du bokar tid för att vaccinera dig.
Välj först din region överst på sidan.

 

(F6)

Regler om att vaccinera sig för olika grupper

Gravida personer

Alla gravida personer bör vaccinera sig mot covid-19
eftersom vaccinerna ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk.
Det minskar också risken för tidig förlossning.

Barn och unga

Alla som är 12 år och äldre bör vaccinera sig mot covid-19.
Varje region bestämmer hur de gör med att föräldrarna ska godkänna
att deras barn får vaccinera sig.

Vaccinera barn som är 5 år eller äldre

Barn som lätt får luftvägsinfektioner bör vaccinera sig mot covid-19.
Det gäller barn som har fyllt 5 år.
Vaccin för barn som fyllt 5 år finns troligen från januari 2022.

 

(F7)

Godkända vaccin mot covid-19

Det finns fem godkända vaccin mot covid-19 i Sverige och Europa:

  • Comirnaty, från Pfizer/BioNTech
  • Spikevax, från Moderna
  • Vaxzevria, från Astra Zeneca
  • Covid-19 Vaccine Janssen, från Janssen
  • Nuvaxovid från Novavax.

Tre vaccin används i Sverige

Comirnaty från Pfizer/BioNTech, Spikevax från Moderna och Nuvaxovid från Novavax 
är de vaccin som används i Sverige just nu.

 

(F8)

Hur skyddar vaccinationen?

Vaccinet ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk,
men det finns fortfarande en liten risk att bli smittad av covid-19
efter man har vaccinerat sig.
Det gäller för alla vacciner, inte bara de mot covid-19.

Vilka biverkningar kan man få av vaccin mot covid-19?

Det vanligaste biverkningarna är att till exempel bli öm eller svullen
runt området där du har fått sprutan.
Du kan även få muskelvärk, feber, huvudvärk och känna dig sjuk.
Det här är naturliga reaktioner från kroppen.
I de flesta fall får man små biverkningar och de går över på någon dag.

 

(F9)

Covidbevis

Covidbevis ska göra det lättare för oss att resa.
Covidbevis är gratis och du kan få covidbeviset digitalt eller på papper.

Det finns tre typer av covidbevis:

  • Vaccinationsbevis, som visar att du har vaccinerat dig
  • Testbevis, som visar att du har testat dig och inte har covid-19
  • Tillfrisknandebevis, som visar att du har haft covid-19 och blivit frisk.

Covidbevis får du från E-hälsomyndigheten i Sverige.

Hur får jag ett covidbevis?

Du som har en godkänd svensk e-legitimation
kan beställa ett digitalt covidbevis på www.covidbevis.se
(texten är inte på lättläst svenska).

Om du inte har eller kan använda e-legitimation
kan du få ditt covidbevis hemskickat till dig.
Du som inte har en adress kan också beställa ett covidbevis.

Personer som inte har personnummer eller samordningsnummer 

Personer som inte har svenskt personnummer eller samordningsnummer
får sina vaccinationer registrerade på så kallade reservnummer.
De här personerna kan från januari 2022 få vaccinationsbevis
om de kontaktar vården i sin region.
Men de måste ha vaccinerat sig i Sverige.

Kontaktuppgifter finns på 1177.se.